pondělí 9. září 2013

Jak na plochou herduli?

Lovím nápady a "sjíždím joutubko". Líbí se mi, jak převážně "jižanky" paličkují na ploché kulaté otočné herduli. Dečky a obrázky, hlavně z páskové krajky, se mi na ní jeví snadnější, než na naší tradiční válcové. chtěla bych práci na tomto typu herdule alespoň zkusit.
Viděla jsem i dobrou fintu, aby nitě nezachytávaly o hlavičky špendlíků na již hotové práci. Krajkářka přikryla práci látkovým kapesníkem a kruhovým otvorem v jeho středu. Jak má dyslektik záložkou přikrytý celý text a čte a posouvá si okýnko po slabikách, tak paličkovala ve zhruba pěticentimetrovém kroužku. Zbytek práce měla chráněný krycí látkou před prachem, světlem, případným potem. Geniální.
No jo. Plochá a ještě k tomu placatá a otočná a naklápitelná herdule...
Jak udělat, aby byla otočná a polohovatelná, je mi jasné. I to, že na její spodek by asi bylo nejvhodnější víko z kbelíku a nebo miska pod velký květináč.
Jenže, jenže, jenže...
Do čeho to píchají špendlky?
Válcové herdule jsou jasné. Hromada suchých jemných pilin, nebo sena z trávy pejřovice, tlouk na pěchování a rychle do toho, dokud mám sílu i energii. Hrst pilin do látkového válce, bouchytybouch udusnout a připlácnout, piliny, bušení, piliny, bušení, v závěru bušení a bušení, vložit papundeklový kolečko o průměru válce, stáhnout a zajistit sypek, poválet, aby se  dozakulatil, obléci jej do povlaku a přišpendlit podvinek, navinout paličky...
Neumím si ale představit, že bych tloukem pěchovala plochou herduli. I když je to vlastně taky válec. Ono si tedy hlavně nedovedu představit, jak na ní dělám nehrbolatou a rovnou pracovní plochu.. Mám již vyzkoušeno, že polystyrén není nejlepší možné řešení. I když použiji silnou desku, tak stejně špendlíky v ní moc dobře nedrží, Plus používám tužidlo z polystyrénu, tak je jasné, že po prvním natužení práce by bylo i po herduli. Do molitanu se špendlíky špatně zapichují a ještě hůře vytahují a navíc je herdule moc měkká. S vyšší  vrstvou filcu zkušenosti nemám, ale předpokládám, že to bude, co se zapichování týká, obdoba molitanové matrace.
Nevíte někdo, "jak na plochou herduli"? Stačí odkaz.
Dík.

3 komentáře:

  1. Filc býval i třeba pod psacím strojem, kolem cm silný. Ten by to mohl udržet. Takže v technických potřebách? Když mají koudel... Také byl jeden druh polystyrénu nebo spíš pěnové gumy, taky kolem dvou cm. Jekor je také vlastně filc.
    K naklápení: měla jsem nedávno hlavolam, kde se honila kulička bludištěm. Pomocí dvou tyček se dala plocha naklápět oběma směry. Byla to obdélníková bedýnka, tyčkami se otáčelo, takže asi nějaká kolečka uvnitř, na které jsem neviděla. Šlo o čínskou deskovou hru. jeden rozměr byl kolem 30 cm

    OdpovědětVymazat
  2. Na naklápění stačí jednoduchý "pantograf" s trnem na nasazení podkladu herdule. Čistě teoreticky by stačil slovník za herduli a pastelka přilepená na stole před herdulí, aby neklouzala ze stolu. Musí být otočná a naklápění tak do třiceti stupňů. Jekor je špendlíkem nepropíchnutelný. Psaní na stroji jsme na střední neměli. Znám jen ty tenké, co se z nich šily na základce aplikace na chňapky, aby maminky krásnější vaření měly...
    Až pojedu do města, zkusím nezapomenout si píchnout do klopy špendlík a zajet ke "Šroubkovi". A jestli budou mít filce, tak vyzkoušet zapichování a i vytahování špendlíku. Manžel mi dal na vyzkoušení nějakou pěnovku. Píchat do ní šlo jedna báseň. Špendlíky se ani nehnuly. Bohužel je materiál sevřel tak, že krajka nešla odšpendlit.
    Dík za info o tlustém filcu. Jestli se bude kamarádit se špendlíky, tak by byl asi nejjednodušší sendvič: podkladová deska - polystyrén - filc - krycí tkanina - obal. Krajkářské špendlíky jsou dlouhé a musí být zapíchnuty až po hlavičku, aby nepřekážely při další práci.
    Ach jo, si dycky vymyslim capovinu a pak zahlcuju okolí...
    Ještě jednou,díky za filcový tip.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den. Také mám zálusk na takovou herduli a tak jsem hledala. V nabídce mají jak z polystyrenu, tak kulatou vypouklou z pilin. Polystyren mi moc nevyhovuje, špatně se do něj píchá a perchlor ho zničí. Zkoušela jsem i kalimatku, ale není to ono. Napadalo mne seno. Mám takovou herduli válcovou a jsem s tím spokojena.Možná by šly i ty piliny, ale jak to udělat aby se nesypaly na jednu stranu? Korek drcený, nebo takové ty polystyrenové kuličky co se používají do polštářů? Copak tam asi mají ty španělky?
    Moc jsem vám asi neporadila ale aspoň jen pár nápadů.
    Zdraví Mirka.

    OdpovědětVymazat